Interdyscyplinarne Centrum Dostępności i Projektowania Uniwersalnego
Dostępność związana jest z pojęciem projektowania dla wszystkich (projektowanie uniwersalne), co określa się jako „bezpośredni dostęp” do środowiska zbudowanego, usług i informacji. Obejmuje to projektowanie przedmiotów i obiektów dostępnych dla wszystkich osób, bez względu na to czy są osobami pełnosprawnymi, czy z niepełnosprawnościami. Projektowanie uniwersalne stanowi podstawę nowego paradygmatu uznającego społeczną różnorodność i będącego alternatywą dla powszechnego dotychczas podejścia skupiającego się jedynie na ochronie określonej (wykluczonej lub zagrożonej wykluczeniem) grupy. Stawia ono bowiem znak równości miedzy potrzebami, celami i aspiracjami osób z niepełnosprawnościami oraz wielu innych grup, które potencjalnie znaleźć się mogą w niekorzystnej sytuacji, a obecnie stanowią dominująca zbiorowość osób „bez” ograniczeń. Projektowanie uniwersalne oferuje filozofię i strategię, która wspiera realizację, pełnego obywatelstwa, samodzielnego życia i integracji. Polega na postrzeganiu społeczeństwa jako heterogenicznego tworu, którego potrzeby winny być zaspokajane w możliwie najpełniejszym zakresie przy zastosowaniu możliwie najprostszych rozwiązań. To właśnie ich prostota gwarantować ma elastyczność, a tym samym powszechność zastosowania. Dlatego dostępność, a przede wszystkim projektowanie uniwersalne opiera się na idei humanocentrycznej, gdzie funkcjonalność i użyteczność nowych rozwiązań ma w centrum uwagi potrzeby człowieka, w zakresie jego mobilności i percepcji, uwzględniając zarówno aspekty ergonomii i estetyki. Realizacja tych celów, możliwa jest przez podniesienie kompetencji projektantów i realizatorów usług powszechnie dostępnych. Z tego też powodu, przygotowanie kadry ekspertów w zakresie umiejętności praktycznego stosowania zasad projektowania uniwersalnego jest obecnie postrzegane jako jedno z podstawowych wyzwań zrównoważonego rozwoju.
Warunkiem skutecznej implementacji idei projektowania uniwersalnego w świadomości społecznej jest systematyczna kontynuacja edukacji. Chodzi o edukację, która jest realizowana wielopłaszczyznowo, interdyscyplinarnie, z wykorzystaniem wszelkich możliwych środków z uwzględnieniem znaczenia wsparcia społecznego i rezyliencji wobec osób z niepełnosprawnościami.
Utworzenie Interdyscyplinarnego Centrum Dostępności i Projektowania Uniwersalnego jest kontynuacją trwałości realizowanego w latach 2020-2023 projektu, a zarazem możliwością utrzymania istniejących już i nawiązania nowych kontaktów z jednostkami w kraju jak i zagranicą, dla których idea dostępności i projektowania uniwersalnego jest istotna.
Zakres: Eksploracja badawcza m. in. w obszarze pedagogicznym, prawnym, medycznym, logopedycznym, neurologopedycznym, psychologicznym, społecznym, socjologicznym, socjalnym oraz wsparcie w zakresie cyfryzacji, komunikacji i likwidacji barier architektonicznych.
Zadania Centrum:
- prowadzenie działalności badawczo-wdrożeniowej i usług doradczych wspierających podmioty zewnętrzne z sektora publicznego i prywatnego z zakresu szeroko pojętej dostępności komunikacyjnej, cyfrowej i architektonicznej;
- tworzenie zespołów badawczych dla podejmowania określonych zadań naukowych;
- prowadzenie działalności szkoleniowej z zakresu dostępności i projektowania uniwersalnego oraz potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami;
- podnoszenie kompetencji kadr Uniwersytetu z zakresu dostępności i projektowania uniwersalnego;
- podejmowanie inicjatyw, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym Uczelni, mających na celu upowszechnianie zasad projektowania uniwersalnego i dostępności;
- organizowanie kształcenia w formie wykładów, szkoleń, warsztatów, studiów podyplomowych, seminariów, konferencji przy współpracy ekspertów i innych Uczelni z zakresu projektowania uniwersalnego, dostępności oraz potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami;
- współpraca z ośrodkami naukowymi oraz z innymi organizacjami i instytucjami edukacyjnymi, społecznymi, gospodarczymi, kulturalnymi z kraju i z zagranicy realizującymi pokrewne cele;
- współpraca z Katedrami działającymi na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie;
- opracowywanie projektów naukowych i składanie ich do macierzystych oraz zewnętrznych instytucji finansujących;
- współpraca z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Uczelni w kreowaniu jej wizerunku i promocji jako wiodącej we wdrażaniu standardów projektowania uniwersalnego i dostępności;
- archiwizowanie dokumentacji z obszaru objętego zakresem działania jednostki.
Skład osobowy członków ICDiP:
Izabela Wrona-Meryk
Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogika, specjalność – historia pedagogiki, wychowania i oświaty; pedagog specjalny, specjalista ds. dostępności i projektowania uniwersalnego, czynności dnia codziennego; stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, następnie Narodowego Centrum Nauki; ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w tym FERS, ekspert Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA), ekspert programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027; kierownik studiów podyplomowych „Tyflopedagogika z pismem punktowym Braille’a” dla pedagogów specjalnych oraz „Tyflopedagogika” dla kandydatów z przygotowaniem pedagogicznym; członek Centrum Badań i Pomocy Osobom z Zaburzeniami Mowy (CBiPOzZM); certyfikowany nauczyciel logorytmiki.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: historia wychowania i oświaty w lata 1914-1989; dostępność i projektowanie uniwersalne; pedagogika, pedagogika specjalna (tyflopedagogika).
Badawczość i zainteresowania oscylują wokół tematyki historii oświaty i wychowania w latach 1914-1989, dostępności, projektowania uniwersalnego oraz pedagogiki specjalnej (w szczególności tyflopedagogiki). Zainteresowania te znajdują odzwierciedlenie w działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej. Członek Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego oraz ogólnopolskiego Towarzystwa Historii Edukacji. Realizuje projekty naukowe (indywidualne – w latach 2010-2017 „Młody Naukowiec”; Kluczowy Projekt Jednostki 2018-2019, nt. „Szkolnictwo polskie w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku” – członek zespołu) oraz dydaktyczne, dotyczące m.in. projektowania uniwersalnego (kierownik projektu pt. „Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami”, 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Oś III Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020). Wykonawca projektu „Szkolnictwo zawodowe w Częstochowie w latach 1945-1989”, „Konkurs 40” MNiSW/NCN). Organizator i współorganizator Konferencji Naukowo-Edukacyjnych i Seminariów Naukowo-Edukacyjnych – otwartych, poświęconych problematyce społecznej (m.in. depresji, alienacji rodzicielskiej). Uczestniczy czynnie w międzynarodowych sympozjach, konferencjach oraz seminariach poświęconych między innymi tematyce dostępności, projektowania uniwersalnego, niepełnosprawności oraz historii wychowania i oświaty. Wspólnie ze studentami Wydziału Nauk Społecznych – kierunku Praca Socjalna oraz Pedagogika współtworzy grafikę dotykową dla osób niewidomych. Współpracuje z Polskim Związkiem Niewidomych (Okręg Śląski Chorzów i Delegatura PZN - Częstochowa) oraz z częstochowską Fundacją Na Rzecz, współorganizując „Kampanię na Rzecz Pogodnego Dzieciństwa”, w tym m.in.: „Festiwal 1 Filmu”.
Aleksandra Siedlaczek-Szwed
Doktor habilitowany nauk społecznych; pedagog, logopeda, neurologopeda, ekspert NAWA, ekspert NCBR w tym FERS, ekspert programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, kierownik Centrum Badań i Pomocy Osobom z Zaburzeniami Mowy, kierownik studiów podyplomowych UJD Oligofrenopedagogika – edukacja, rewalidacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, kierownik studiów podyplomowych UJD –Wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: pedagogika, logopedia, neurologopedia.
Zadania badawcze koncentrują się wokół obszaru pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i społecznej, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, logopedii, neurologopedii. Jednym z czynników determinujących współczesny rozwój nauk społecznych jest proces integrowania rodzimych badań naukowych z osiągnięciami badaczy europejskich i światowych. Organizacje, towarzystwa i instytucje z różnych krajów nawiązują ze sobą kontakty w zakresie profilaktyki, diagnozy, terapii. Podążając za ideą integracji z edukacją europejską i światową, należy uwzględnić standardy oraz wzorce innych krajów. Zachodzące w świecie procesy integracyjne łączą się w procesami internacjonalizacji i unifikacji terminologii naukowej, a także z porządkowaniem i zaprowadzaniem ładu terminologicznego, celem pokonywania barier językowych, nawiązywania kontaktów oraz wymiany doświadczeń naukowych. W latach 2019-2021 realizowała projekt organizowany przez Akademię Polonijną w Częstochowie pt. „Akademia Polonijna Młodego Odkrywcy”, współfinansowany przez UE w ramach Programu Wiedza Edukacja dla uczniów częstochowskich liceów ogólnokształcących – wykonawca. Współpracuje na rzecz środowiska z Zespołem Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Częstochowie, ze Stowarzyszeniem „Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych z Autyzmem i Zaburzeniami Pokrewnymi Daj Mi Czas”, Stowarzyszeniem Pomocy Osobom z Autyzmem, Fundacją Na Rzecz oraz ze Stowarzyszeniem YAVA w Częstochowie (osoby z niepełnosprawnościami w tym z zaburzeniami psychicznymi, zespołami otępiennymi oraz z chorobą Alzheimera).
Monika Adamska-Staroń
Doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: kulturowe uwarunkowania edukacji; edukacja w dobie kultury popularnej/edukacyjne konteksty wybranych fenomenów kultury popularnej (m.in. muzyki rockowej, filmu, fotografii); metafora w edukacji; pedagogika twórczości; samokształtowanie człowieka; projektowanie uniwersalne.
Zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się wokół następujących zagadnień: kulturowe konteksty edukacji, edukacyjne konteksty wybranych fenomenów kultury popularnej (muzyki rockowej, filmu, fotografii), pedagogika twórczości, samokształtowanie, projektowanie uniwersalne. Zainteresowania te znajdują swoje odzwierciedlenie w działalności naukowej, dydaktycznej oraz organizacyjnej. Uczestnictwo w projekcie międzynarodowym Edukacja refleksyjna w szkole wyższej (2018-2019) - projekt międzynarodowy, zespołowy, zrealizowany we współpracy pomiędzy Rivne State University of Humanities, Department of International Relations a Uniwersytetem Humanistyczno-Przyrodniczym (Instytut Pedagogiki), członek Zespołu. Uczestnictwo w 17 projektach naukowych finansowanych ze środków statutowych Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, m.in.: Przestrzenie (samo)kształcenia osób dorosłych (2018-2019) – projekt zespołowy, członek/wykonawca; Podstawy edukacji - tradycja i współczesność (2017) - projekt zespołowy, członek/wykonawca. Uczestnictwo w projekcie pt. Projektowanie uniwersalne - przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (nr POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19). Pełniona funkcja: Kierownik ds. Projektowania Uniwersalnego na Wydziale Nauk Społecznych - zrealizowany. Uczestnictwo w projekcie Zintegrowany Program Rozwoju Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Projekt finansowany w ramach konkursu pn. „Zintegrowane Programy Uczelni – ścieżka I" nr POWR.03.05.00-IP.08-00-PZ1/17, realizowany od października 2018 do września 2021. Pełniona funkcja: wykonawca - zrealizowany. Członkostwo w międzynarodowych lub krajowych organizacjach i towarzystwach naukowych: Komitet Nauk Pedagogicznych PAN Sekcja Kultury Popularnej, członek (2020-2024); Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, 2004-nadal, członek; Polski Instytut Mediacji i Integracji Społecznej z siedzibą w Częstochowie (2011-2016), członek.
Ewelina Żelasko-Makowska
Doktor nauk prawnych, profesor uczelni, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: prawo samorządu terytorialnego, w tym kontrola i nadzór nad samorządem, zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego; administracyjne prawo osobowe; prawo oświatowe; postępowanie administracyjne; projektowanie uniwersalne.
Specjalista w zakresie prawa samorządu terytorialnego, osobowego prawa administracyjnego i procedury administracyjnej. Jest redaktorem naukowym kilku monografii wieloautorskich, autorką części komentarza do Kodeksu postępowania administracyjnego oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach. Współorganizowała wiele konferencji naukowych. Interesuje się zagadnieniami równości i niedyskryminacji. Ukończyła wiele szkoleń w zakresie projektowania uniwersalnego. Ukończyła kurs „Podstawy polskiego języka migowego”. Prowadzi zajęcia obejmujące zagadnienia statusu kobiet w prawie polskim. Była koordynatorem lokalnym projektu współfinansowanego przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pn. „LifeLong Learning – edukacja przez całe życie” (Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2010 r.). Prowadziła wykłady dla uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
Monika Bartnik
Doktor nauk prawnych, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: dowody w procesie karnym; środki przymusu w procesie karnym; ochrona dziecka w procesie karnym; dziecko jako podmiot i przedmiot przestępstwa; prawo policyjne; prawo medyczne; prawo rodzinne i opiekuńcze; projektowanie uniwersalne.
Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki dowodów oraz środków przymusu w procesie karnym, prawa policyjnego, prawa medycznego, a także prawa rodzinnego i opiekuńczego. W kręgu szczególnych zainteresowań naukowych pozostają zagadnienia ochrony rodziny i dziecka w różnych gałęziach prawa, również dziecka z niepełnosprawnościami, które z różnych względów musi „zmierzyć się” z wymiarem sprawiedliwości (najczęściej składając zeznania w charakterze świadka lub pokrzywdzonego w procesie karnym bądź świadka w postępowaniu w sprawach rodzinnych i opiekuńczych). Ponadto w ostatnich 2 latach byłam podwykonawcą w projekcie realizowanym przez WNS UJD i prowadziłam zajęcia z projektowania uniwersalnego dla studentów Wydziału Prawa i Ekonomii UJD (wcześniej odbyłam szereg szkoleń, które pozwoliły mi nabyć kompetencje w tym zakresie). Starając się lepiej zrozumieć funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w roku akademickim 2022/2023 uczestniczyłam w kursie polskiego języka migowego prowadzonego przez dr Annę Irasiak. W najbliższym czasie zamierzam kontynuować naukę polskiego języka migowego we własnym zakresie.
Anna Warzocha
Doktor nauk humanistycznych w zakresie Literaturoznawstwa, doktorat z wyróżnieniem za rozprawę doktorską na temat: Sposoby czytania przez młodsze dzieci. Wychowanie do lektury; magister pedagogiki: specjalność: nauczanie początkowe; absolwentka studiów podyplomowych w zakresie: Informatyka dla Nauczycieli oraz Wychowanie Przedszkolne; absolwentka kursu kwalifikacyjnego w zakresie zarządzania w oświacie, kursu z zakresu wykorzystywania narzędzi ICT w nauczaniu różnych przedmiotów oraz z zakresu coachingu, kursu dla Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji (SORE).
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: kształcenie literackie w edukacji wczesnoszkolnej; edukacja czytelnicza i medialna młodszych uczniów; zmiany w edukacji przedszkolnej i szkolnej w kontekście aktualnych tendencji kulturowo-cywilizacyjnych; zmiany w kształceniu studentów kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna w perspektywie najnowszych ustaleń antropologicznych, socjologicznych, kulturowych.
Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół obszarów i zagadnień związanych z literaturą adresowaną do dzieci i jej praktyką, organizacją procesu komunikacji literackiej młodszych uczniów w kontekście kulturowo – cywilizacyjnym. Wychowanie do lektury oznacza w takiej perspektywie starania o zainteresowania czytelnicze jako elementu nastawionego na rozwijanie krytycznego myślenia uczniów i gotowości do zajmowania otwartej, rozumnej postawy wobec ludzi i świata. Wymaga koncentracji na budowaniu osobowości uwrażliwionej na język i stanowi podstawę do rozwijania kompetencji czytelniczych w oparciu o założenia antropologii filozoficznej (Chantal Delsol), socjologii (Margaret Archer) oraz refleksje estetyczne.
Doświadczenie zawodowe: wieloletni doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej i nauczyciel w szkole podstawowej i przedszkolu, Regionalny Koordynator Projektu Etyka nie tylko dla smyka w woj. śląskim, ekspert w projekcie Wspomaganie na 5 przy Urzędzie Miasta Częstochowy, Szkolny Koordynator Rozwoju Edukacji w ramach projektu Wspomagania Szkół i Placówek w Częstochowie, Interesariusz Zewnętrzny Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, autor szeregu kursów doskonalących, szkoleń dla rad pedagogicznych i warsztatów metodycznych dla nauczycieli, prelegent w ramach ogólnopolskiego projektu Filmoteka Szkolna, Horyzonty Edukacji Filmowej przy Ośrodku Kultury Filmowej w Częstochowie, autorka innowacji pedagogicznych dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej: Z komputerem przez świat oraz Wychowanie do lektury w edukacji wczesnoszkolnej.
Agnieszka Kozerska
Doktor nauk humanistycznych, dyscyplina: pedagogika, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: uczenie się w późnej dorosłości; jakość życia osób starszych; teorie uczenia się dorosłych; uczenie się międzypokoleniowe; sens w życiu w okresie późnej dorosłości; projektowanie uniwersalne.
Zainteresowania badawcze dr Agnieszki Kozerskiej koncentrują się wokół jakości życia osób starszych. Dotychczasowy dorobek naukowy obejmuje około 60 publikacji: artykułów w czasopismach naukowych i rozdziałów w monografiach. Przedmiotem zainteresowania autorki są zmiany dokonujące się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dotyczące rozumienia pojęcia edukacji osób starszych oraz tak zwanego „pozytywnego/pomyślnego starzenia się”. Zmiany te rozpatruje na tle przemian w naukach społecznych, takich jak psychologia, socjologia, gerontologia. W badaniach empirycznych dr Agnieszka Kozerska analizuje też „subiektywne definicje” wyżej wymienionych pojęć, formułowane na własny użytek przez osoby starsze. Poznanie tych definicji jest ważne, ponieważ może wspomóc tworzenie teorii uczenia się osób starszych. Może też przyczynić się do opracowania sposobów zapobiegania wykluczeniu społecznemu osób starszych, wspierania ich w pracy nad własnym rozwojem. Prowadzone dotychczas przez autorkę badania miały na celu przestudiowanie międzypokoleniowych różnic dotyczących rozumienia pojęcia pomyślnego starzenia się oraz stworzenie empirycznej typologii koncepcji pomyślnego starzenia się. Przedmiotem zainteresowania był także związek pomiędzy jakością starzenia się a takimi czynnikami, jak: uczestnictwo w instytucjach edukacyjnych dla seniorów, uczestnictwo w organizacjach religijnych, uczestnictwo w życiu rodzinnym (w tym: zaangażowanie dziadków w wychowanie wnuków). Autorka sprawdzała także uwarunkowania satysfakcji z życia u seniorów żyjących w sieciach społecznych złożonych z bardzo małej liczby osób. W ciągu ostatnich kilku lat prowadziła badania nad stworzeniem teoretycznych modeli aktywności osób starszych oraz badania nad rozwojem osób starszych w obszarze duchowości (badania prowadzone z perspektywy teorii gerotranscendencji Larsa Tornstama), a także badania nad znaczeniem poczucia sensu w życiu w okresie późnej dorosłości.
Autorstwo 8 haseł do glosariusza EPALE (2018) w polskiej wersji językowej (w ramach współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą w Warszawie oraz Akademickim Towarzystwem Andragogicznym). Hasła dotyczą obszaru edukacji dorosłych, dostępne na elektronicznej platformie na rzecz uczenia się dorosłych w Europie - EPALE. EPALE jest głównym reprezentantem Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji dorosłych w Polsce, platforma międzynarodowa finansowana z budżetu programu ERASMUS PLUS. W 2020 roku ukazała się drukowana wersja Glosariusza.
Beata Łukasik
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: refleksja w profesji nauczycielskiej i procesie stawania się podmiotem edukacji; rozwijanie twórczego myślenia dzieci i młodzieży; wiedza i umiejętności w zawodach związanych z udzielaniem wsparcia społecznego; pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom i młodzieży; metody terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu zaburzeń psychicznych; projektowanie uniwersalne.
Zainteresowania naukowo-badawcze B. Łukasik koncentrują się wokół edukacji refleksyjnej, nauczycielskiego profesjonalizmu, sposobów rozwijania twórczego (konwergencyjnego) myślenia uczniów /studentów, a także niesienia pomocy psychologicznej osobom znajdującym się w sytuacji granicznej. B. Łukasik jest w sposób szczególny zainteresowana psychoterapią poznawczo-behawioralną jako rodzajem pomocy psychologicznej i metodą leczenia zaburzeń psychicznych, trudności emocjonalnych oraz problematycznych zachowań. W podejściu poznawczo-behawioralnym przyczyn problemów z jakimi boryka się jednostka upatruje się w wadliwych, wyuczonych przekonaniach, schematach poznawczych i zachowaniach, które kształtują się w sytuacjach negatywnych doświadczeń życiowych.
Wioletta Sołtysiak
Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: cyfryzacja. Pytania o rolę komputeryzacji, urządzeń mobilnych i internetu dla edukacji dzieci i dorosłych; projektowanie uniwersalne dla rozwijania nowych kompetencji przyszłości na uniwersytecie. Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu dostępności cyfrowej, konieczne dla przyszłej pracy zawodowej, dla samorozwoju; rozwijanie umiejętności zapewniania dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji komputerowych, dla podmiotów publicznych i niepublicznych; oddziaływanie metod i form edukacyjnych na efektywność nauczania - uczenia się; kształcenie dla postaw i zachowań przedsiębiorczych wśród społeczności akademickiej.
Specjalista ds. projektowania uniwersalnego. Uczestniczyła w wielu szkoleniach, m.in.: w Szkoleniu Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego pt. Zwiększenie dostępności uczelni wyższych dla osób niepełnosprawnych; szkolenie Fundacji Polskiej Bez Barier pt. Projektowanie Uniwersalne; szkolenie pt. Uniwersytet dostępny. Program wsparcia zmian organizacyjnych i podnoszenia kompetencji kadry z zakresu niepełnosprawności w UJD. Ponadto, brała czynny udział oraz była zaangażowana w organizację kilku konferencji dot. osób wykluczonych, problematyki dzieci. Przez kilka lat prowadziła zajęcia dydaktyczne dla seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Posiada w dorobku opracowania naukowe świadczące o wrażliwości na potrzeby innych członków społeczności: osób starszych, dzieci. Recenzowała polską wersję publikacji projektu EduSenior oraz narzędzia ewaluacyjne dla instytucji oświatowych – Zwiększenie wpływu edukacji na jakość życia seniorów. Brała czynny udział w przygotowaniu nowego kierunku studiów. Kierownik ds. Projektowania Uniwersalnego na Wydziale Prawa i Ekonomii i prowadząca zajęcia dydaktyczne realizowane w projekcie.
Przemysław Siemion
Doktor technologii żywności i żywienia, mgr chemii, lic. informatyki, specjalista ds. projektowania uniwersalnego.
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: technologia żywności; chemia żywności; żywienie człowieka; projektowanie uniwersalne.
Badania naukowe skoncentrowane na modyfikacjach chemicznych polisacharydów. Rozprawa doktorska poświęcona badaniu reakcji skrobi z amidami i hydrazydami kwasu węglowego (mocznik, biuret, semikarbazyd, guanidyna) i tiowęglowego (tiomocznik, tiosemikarbazyd) z myślą o otrzymaniu nowych pochodnych skrobi z grupami aminowymi i amidowymi dających się przekształcić w skrobie kationowe oraz sprawdzenie, czy reakcje takie mogą być prowadzone bezodpadowo w fazie stałej dzięki wykorzystaniu pola mikrofalowego jako źródła energii. Powodzenie tych reakcji miało zwrócić uwagę na pole mikrofalowe jako wygodne źródło energii przekształcające polisacharydy na sposób fizyczny, fizykochemiczny i chemiczny w krótkotrwałych i selektywnych procesach. W latach 2012-2015 wykonawca projektu: „Modyfikacja i funkcjonalizacja surowców biopolimerowych pochodzących z przetwórstwa zbożowo-młynarskiego do opracowania biomateriałów nowej generacji". Członek zespołu, kierownik projektu na Wydziale Nauk Ścisłych, Przyrodniczych i Technicznych pt. „Projektowanie uniwersalne przestrzenią równych szans i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami" nr POWR.03.05.00-IP.08-00-PUN/19 w latach 2020-2023.
Monika Gębara
Magister, inżynier fizyki komputerowej, optometrysta, ukończyła „Specjalistyczne Studia Podyplomowe z Optometrii", „Technologie informatyczne i kapitał ludzki potencjałem nowoczesnego przedsiębiorstwa" oraz w 2008 roku Międzywydziałowe Studium Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli na Politechnice Częstochowskiej.
Kierunki zainteresowań: fizyka komputerowa; optometria; doradztwo projektowe; audyt wewnętrzny; dostępność.
Główne zainteresowania koncentrują się wokół obszarów optometrii oraz refrakcji. W ramach wykonywanej pracy jako optometrysta dobiera korekcję okularową oraz soczewki kontaktowe, dokonuje oceny przedniego odcinka oka, z wykorzystaniem urządzeń takich jak autorefraktometr, foropter, lampa szczelinowa, tonometr i fundus kamera. W latach 2019-2020 prowadziła zajęcia z zakresu optyki w Prywatnym Policealnym Studium Optycznym w Częstochowie. W ramach wykonywanej pracy na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie prowadzi konsultacje i doradztwo w zakresie przygotowywania i realizacji projektów finansowanych przez Unię Europejską. Odpowiada za kontakt z instytucjami pośredniczącymi i zarządzającymi środkami unijnymi. Współpracuje z Fundacją Małego i Dużego Człowieka "Kolorowa" w Częstochowie. Prowadzi warsztaty poświęcone doświadczeniom z fizyki.
Karolina Wrona
Magister historii, wiedzy o społeczeństwie, lic. edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny, studia podyplomowe z zakresu wczesnego wspomagania i wczesnej interwencji rozwoju dziecka w tym z uwzględnieniem dzieci ze spektrum autyzmu, pomocy rodzinie oraz edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu i Zespołem Aspergera i innymi niepełnosprawnościami sprzężonymi, tyflopedagog, specjalista ds. dostępności.
Kierunki zainteresowań: terapia (terapie wspomagające rozwój małego dziecka jak i poprawiające jego funkcjonowanie takie jak m.in.: pedagogika zabawy, metoda Dobrego Startu, arteterapia i inne terapie wspomagające); tyflopedagogika; dostępność; wspomaganie rodzin dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi; trening uważności; metody aktywnego słuchania; metody i techniki relaksacyjne. Kierownik projektu dotyczącego wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością wzrokową pt.: „Edukacja bez barier”; Kierownik projektów - zajęć świetlicowych, sposobów spędzania aktywnie czasu wolnego przez dzieci i młodzież niewidomą i słabowidzącą. Uczestniczka licznych kursów i szkoleń organizowanych między innymi przez Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Kurs animatora zabaw dziecięcych; Kurs „Gimnastyka Mózgu Paula Dennisona” - stopień I i II; Kurs „Diagnoza Funkcjonalna widzenia"; szkolenia z zakresu metod, form pracy oraz technik z dziećmi z ASD, ADHD, MPD, APD – szkolenia Famiga, Misja Ciocia, SOD, Fundacja Pomoc Autyzm; Stażystka, następnie zatrudniona na stanowisku pedagog w latach 2013-2018 (zajęcia wyrównawcze, rewalidacyjne dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnością wzrokową i sprzężoną, zajęcia plastyczne, techniczne, gry i zabawy, zajęcia przedszkolne) w Ośrodku Wychowawczo – Rewalidacyjny dla Dzieci i Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej Polskiego Związku Niewidomych Delegatura w Częstochowie. Od września 2019 r. do chwili obecnej nauczyciel współorganizujący proces kształcenia, terapeuta dzieci z autyzmem, z niepełnosprawnościami sprzężonymi w Przedszkolu Niepublicznym „Czerwony Kapturek” w Częstochowie. W roku akademickim 2021-2022 prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych Oligofrenopedagogika – edukacja, rewalidacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie.
Martyna Aleksandra Szwed
Studentka Wydziału Lekarskiego
Kierunki zainteresowań naukowo-badawczych: Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół nauk medycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki inicjowania opieki medycznej o charakterze interdyscyplinarnym i współpracy naukowej open innovation. Członek Studenckiego Chirurgicznego Koła Naukowego Uczelni Medycznej im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. Członek Interdyscyplinarnego Centrum Dostępności i Projektowania Uniwersalnego (Interdisciplinary Center Accessibility and Universal Design) przy Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Uczestniczka projektu „Akademia Polonijna Młodego Odkrywcy” rozszerzonego programu kształcenia (POWR.03.01.00-00-U092/17), w Akademii Polonijnej w Częstochowie. Brała udział w Międzynarodowym Warsztacie Cząstek Elementarnych CERN – (Certyfikat International Masterclasses Hands on Particle Physiscs), organizowanym przez Instytut Fizyki Jądrowej PAN. Uczestniczy w konferencjach naukowych, w tym: European Congress of Radiology – ECR, Vienna / Austria 2024; 2nd International Positive Schools and Well-Being Congress (POSWEB), North Cyprus 2024; XXIII Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej im. dr n. med. Janiny Fetlińskiej: „Dziecko z problemami zdrowotnymi w przedszkolu i szkole. Perspektywa pedagogiczna, psychologiczna, medyczna”, Ciechanów 2023; Konferencji Naukowej „Edukacja w procesie zmiany społecznej. Wartości w społeczeństwie ryzyka”, Łódź 2023; Konferencji „Urodziny Marii Skłodowskiej-Curie organizowanej przez Studenckie Onko-Forum: Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie”, Warszawa 2023; Uczestniczy w szkoleniach mi.in. dotyczących dostępności cyfrowej organizowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Warszawie.
Eksperci zagraniczni:
prof. Tomas Jablonsky (SK)
dr Olga Okalova (SK)
prof. Alena Juvova (CZ)
prof. Jana Raclavska (CZ)
prof. Margarita Terzieva(BG)
dr Gergana Avramova-Todorova(BG)
prof. Larysa Novak-Kalyayeva (UKR)
prof. Galina Radczuk (UKR)
prof. Lesja Galamandjuk (UKR)
KIEROWNIK LABORATORIUM: dr Izabela Wrona-Meryk
E-mail: i.wrona@ujd.edu.pl
Tel: +48 34 378-43-25